Sunday, May 5, 2013

Dropout At Wadala


After the half-decent Shootout At Lokhandwala, its sequel, based on S Hussain Zaidi's book Dongri To Dubai, is far from tastefully dramatising the reality of the events that transpired at the time. Sanjay Gupta's Shootout At Wadala is nothing but a voyeuristic, sensationalised account and a childish re-telling of an interesting chapter in modern history.


The film opens with Manya Surve (John Abraham), with multiple bullet wounds at the back of a police van, who begins re-living and narrating events that led to this day, to inspector Afaaque Baagban (Anil Kapoor). This dull narrative pattern where the film oscillates between the past and present, with the duo sitting in the van, is awfully overdone and sours the experience. That apart, the plot revolves around the rise and fall of Bombay's 'Hindu gang' led by the infamous Manya Surve.

With corny dialogues like 'Police ki goli mein itna loha hota hai, ki ek baar thok diya, toh zindagi bhar khoon mein iron ki kami nahi hogi' and a couple of instances where Dilawar Ibrahim (Sonu Sood) and Munir Sheikh (Tusshar Kapoor) explain what a 'saccha muslamaan' must do, the film is a crude, verbose work that leads nowhere.

The screenplay is too loose and some scenes run a minute or two even after the point is made. Some scenes between Manya and his beau (Kangna Ranaut) could have easily been avoided to reduce the duration of this awfully long film. The three item numbers too, simply add to screen time and have no value addition to the story. Bubbly Badmaash, especially, comes and goes between two really pivotal sequences in the film and completely kills the mood.

The item numbers, however, explain what this film is all about. It's all titillation and no substance. Manoj Bajpai's genuine performance as Sabir Ibrahim goes in vain as the rest of the cast, and the screenplay, fail to hold up. John Abraham, letting his body do the work for him yet again, looks like a bad imitation of Sanjay Dutt from Vaastav. Kangna Ranaut is like the last minute replacement at a school play, who barely has the lines by-heart. Sonu Sood is decent and Tusshar Kapoor tries too hard but is only half as good as he was in Shootout At Lokhandwala.

The emotion of the film is the only thing that is from 30 years ago. The liberties taken in recreation of the time period are insincere and inconsistent. And between all the loud dialogues and flashy dance numbers, you are left searching for a film that you had set out to watch.

Rating - 1.5 out of 5

Published in DNA (Pune) on May 4, 2013

No comments:

Post a Comment